Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske læringsmiljø

 

Vores hus er kun 14 år gammelt og bygget til børn. Derfor fremstår huset med højt til loftet, varme i gulvene og ikke mindst med et meget smukt trægulv. Huset er bygget med fire store primære grupperum og et et stort fællesrum i mellem de to børnehavegrupper. Huset er bygget så det spiller sammen med naturen og legepladsen udenfor.

Der er store vinduespartier mod syd og døre ud fra alle rum. Hvilket gør det enkelt at opleve og skabe sammenhæng mellem ude og inde.

 

Køkken-alrummet er placeret centralt, og fungerer som husets hjerte. Køkkenet er indrettet således, at det er nemt for børnene at blive inddraget og deltage i enkelte gøremål, som ordne grøntsager, bage, hjælpe med borddækning m.m.

 

Huset er fysisk opdelt med 2 vuggestue og 2 børnehavegrupper med åbne døre og mulighed for at skabe forskellige aktive indemiljøer. Det er vigtigt for os at arbejde sammen som ét hus, at børnene bevæger sig frit i hele huset og lærer samspil med både små og store børn.

 

Vores inventar understreger en enkel og funktionel tankegang med mobile borde og reoler samt stabelbare stole og bænke, der kan bruges til andet end at sidde på. Vi har valgt få ting i god kvalitet. Den store gulvplads samt det enkle og mobile inventar giver mulighed for at lave mere pladskrævende aktiviteter med fokus på motorisk udvikling især for vuggestuebørnene, samt sang, musik og drama for alle.

 

Det samme afspejles i vores valg af legetøj i begrænset mængde, hvor vi har lidt bøger, puslespil, tegnesager, biler, dukker m.m. til stille leg, når vi er inde.

 

Husets rum er indrettet med gode betingelser for bevægelse, leg og fordybelse. De enkelte elementer (skillevægge, klatrepyramide, scene m.m.) funktionsopdeler de enkelte stuer og rum, og børnene vælger selv, om de vil klatre, sidde og læse en bog i fred og ro, bygge en togbane m.v.

 

Derudover benytter vi flittigt Gymnastikhøjskolens faciliteter: spisesal, springcenter, svømmehal m.m. og hele udendørsarealet med sø, boldbaner, bålplads, beachvolleybane m.v.  Alle disse ting ligger med få minutters gåafstand.

 

Brugen af Gymnastikhøjskolens faciliteter og naturen udgør en grundlæggende del af institutionens aktivitetsrum, idet det understøtter institutionens særlige fokus på idræt og natur og det unikke samarbejde med Gymnastikhøjskolen.

 

Der er prioriteret god plads til garderober i institutionen med udgang til legepladsen, hvor alt det beskidte tøj m.m. kan placeres med nem adgang til vask og toilet. Denne opdeling, arealets størrelse og placering understøtter vores ønske om at gøre børnene så selvhjulpne som muligt.

 

I vuggestueafdelingen findes garderobe med udgang til liggehallen samt adgang til det ene pulserum. Der findes trappestiger, således de større vuggestuebørn selv kan kravle op i deres krybber, og der er overskuelig og nem forbindelse mellem tøj, sko, pusleplads og krybbeplads, så børnene hurtigt selv kan orientere sig og hjælpe med.

 

Vuggestuens to puslerum er lyse og venlige med farvestrålende udsmykning, så alle sanser stimuleres.

 


Beskrivelse af Børnegårdens udemiljø

I Børnegården har vi to separate legpladser, som er afgrænsede med hegn. Der er børnehavens legeplads, som udgør et areal på ca. 3000 m2 og vuggestuens legeplads som har et areal på ca. 600 m2. Der er to låger, som fører ind og ud ad de to legepladser, og det er tilladt for børnene – efter aftale med de voksne – at færdes på de to legepladser. Vores overordnede pejlermærker i forhold til at indrette vores legeplads er følgende:

 

- Legepladsens naturlige konstruktion og placering giver børnene lyst og mulighed for motorisk stimulering

- Legepladsens fysiske inventar skal være med til at stimulere børnenes motorik yderligere

- Legepladsens inventar skal også styrke børnenes behov for fordybelse


Børnehavens legeplads

Børnehavens legeplads består af en lang flisebelagt terrasse, som er delvist overdækket. Herfra har man udsyn udover hele legepladsen med undtagelse af vores vold. Terrassen bruges til mange forskellige ting - for eksempel spiser vi frokost, vi tager vores borde ud og lave kreative aktiviteter.

 

På selve legepladsen har vi en sandkasse, som er lavet ud af naturtræ (Rubinia). Vi har valgt naturtræ, fordi vi gerne vil give legepladsen et råt og naturligt udtryk i harmoni med de øvrige omgivelser. Rundt om og i selve sandkassen er der placeret store pæle, som bruges til at sætte vores solsejl op.

 

Bagved sandkassen har vi en bålplads, som er børnenes samlingspunkt, når vi har vores ugentlige bålmadsdag. Bålpladsen er afgrænset ved hjælp af træpæle og bænke til at sidde på.

Bagved bålpladsen har vi et skur til brænde og forskellige cykler og køretøjer.

 

Vi har også to gyngestativer. Det ene stativ består af to almindelige gynger og det andet stativ består af en stor kurvegynge til at træne børnenes labyrintsans med.

 

I vores ”hul” har vi træstubbe og bildæk til at gå på, motorikstænger til at svinge sig i og en stor legeborg med tårn og rutsjebane. Rundt om toppen af ”hullet” har vi lavet små huler ud af grantræer og pilebuske. 

 

Vi har plantet træer og buske rundt omkring på hele legepladsen, for at skabe muligheder for huler og skyggemuligheder.

 

Vuggestuens legeplads

Vuggestues legeplads består af en lang flisebelagt terrasse, som er delvist overdækket. Herfra har man udsyn udover hele legepladsen. Terrassen bruges til mange forskellig ting - f.eks. spiser vi frokost derude om sommeren, tager borde ud og laver kreative aktiviteter, løber på løbecykel, scooter, løber, leger mm.

 

Selve legepladsen er et stor græsanlæg. Fra fliserne går en lille bakke ned til en stor sandkasse lavet i Rubinia træ. Hele sandkassen er overdækket af et stort solsejl, der nemt kan slås op og ned. Bagerst på legepladsen er en stor bakke, der er formet, så der kommer et lille hjørne, hvor der er plantet forskelle planter med forskellig duft til at stimulere sanserne. De tiltrækker alle sommerens insekter og sommerfugle. I bakken er sat et rør, hvor børnene kan rutsje. Ved siden af bakken er der sat et legehus, og ved siden af det et gyngestativ med både en baby gynge og bælte gynge.

 

Ved siden af sandkassen er lavet et hyggeligt bål sted, hvor der er træstubbe, så alle vuggestuebørnene kan sidder og være med. Der er plantet piltræer rundt om bålstede for at skabe en hyggestemning rundt om bålet. Efter bålpladsen er der lavet en tæt vokset pilhytte, hvorefter man kommer op til fliserne igen.