Fokus de sidste to år

Vi starter med en lille sød historie (og dem har vi rigtig mange af) Hr Hansen

 

I Børnehaven fortælles der på den ene af stuerne om Hr Hansen. Hr Hansen kom egentlig til Børnegården som en meget meget lille nisse, men bor idag i en lille æske fint indrettet og syet af en forældre, der ikke kunne stå for den hjembragte historie. 

 

Historien er på alle måder så fin. Den fortælles af en pædagog ud fra fri fantasi og fra børnenes input. Den ene dag kunne de godt tænke sig, at Hr Hansen fik en cykel en anden dag vil de gerne ha' at Hr Hansen skal med i Springcenteret. Så fabuleres der sammen og gerne over flere dage (en ny cykel i mini mini størrelse laves jo ikke på en dag). Når der skal bygges cykel til Hr Hansen, får sproget et særligt fokus, da cyklen skal samles og alle byder ind med, hvad en cykel består af. Selve stellet var feks. ikke en del af børnehavebørnenes sprog. Det blev det så.

 

Nogle dage tegnes der lidt på en tavle, af en voksen, så det talte får form. Andre gange lever ordene blot iblandt børnene og de voksnes fantasi.

 

 

 I Børnegården har vi igennem de sidste to år arbejdet med "at lære at sætte mål for arbejdet med det enkelte barn, grupper af børn og det store børnefællesskab". Det har vi gjort ud fra et brændende ønske om at systematisere vores pædagogiske arbejde og samtidig tydeliggøre hvor mange lag der er i at arbejde målrettet med børn, læringsmiljøer og pædagogik.

Vi har været igang med et fælles efteruddannelsesforløb, som vi afsluttede i foråret 2023. Efteruddannelsen har varet 1 1/2 år og Børnegården er nu det vi kalder et certificeret Idrætsdagtilbud. I den pædagogiske idræt arbejder man netop målrettet med at sætte pædagogiske mål for aktiviter uanset om de er barn-barn eller voksen-barn, eller om målet er kognitivt, fysisk, psykisk eller socialt.

 

Undervejs i forløbet blev det meget tydligt for os, at Børnegårdens læringsmiljøer ikke var særligt tydelige hverken for børn eller voksne. Derfor besluttede Børnegårdens personale og en enig bestyrelse at byde Louise Fris, der ejer firmaet af samme navn og arbejder med pædagogisk indretning, velkommen ind i vores hus, til en opdagelsesrejse i muligheder og begrænsninger. Det udmundede i ret stort malerarbejde der involverede både forældre og personale og derefter ankom Louise og hendes kvalificerede folk og byggede de læringsmiljøer op, som vi sammen havde tegnet og udviklet.

En garderobe blev inddraget til et vidunderligt legerum, med fortællinger i centrum. Myrerstuen fik nye farver og en opdeling så der nu er en tydelig konstruktionszone. I fællesrummet fik vi borde og bænke op på væggen og hos Bænkebidderne blev der indrettet køkken og rollelegszoner, mens klatrevæggen fik nye farver og greb.

I vuggestuen fik Græshopperne ligeledes en køkken og rollelegszone og hos Brumbasserne blev der etableret både en læse-hyggebænk, en hule og en legezone. I gangen blev der malet og indrettet både til motorisk leg og stillezone, når der er brug for det særligt i overgange fra frokost til sovning.

Der er næsten tale om et før- og efter, selvom der stadig er lidt vej at gå især i børnehaven. Læringsmiljøerne stod færdige slut april 2023 og nærmest lige der blev det sommer og børnehaven rykkede mere eller mindre udenfor. Læringsmiljøer kan nemlig ikke stå alene og har brug for voksne der går forrest og børnehaven glæder sig derfor lidt til efteråret hvor vi for alvor skal folde miljøerne ud sammen med børnene. Det handler om at få de forskellige ting til at blive i de forskellige legezoner, for selvom det kan være fristende at flytte alle køkkentingene ind i de store pudemoduler, så bliver det meget svært at have et køkken uden køkkenting. Det har været tydeligt at se, at vuggestuen har haft en anden rytme hen over sommeren og her virkede miljøerne med det samme. Det handler selvfølgelig også om børnenes forskellige mobilitet og ikke mindst antallet af voksne i de forskellige dele af huset.

 

Vi har også arbejdet med gruppeopdelinger af børnene ud fra forskellige læringsmål og herunder vil der være eksempler indenfor forskellige områder, for mange børn og for ganske få børn.

 

Herunder kan du klikke dig ind på eksempler på K1 skemaer der er brugt før, under og efter en aktivitet eller en hverdags rutine. Skemaerne skal ses som et udtryk for både de didaktiske overvejelser der gøres inden, under og efter. God fornøjelse!

 

Download: Putteritual i vuggestuen (docx - 18 kb)

 

Download: Traktorleg i børnehaven (docx - 20 kb)

 

Download: Børneyoga med Frøerne (docx - 21 kb)

 

Download: Reguleringsleg og dans i børnehaven (docx - 17 kb)

 

Download: Muddermaling i vuggestuen (docx - 18 kb)

 

Download: Formiddagssamling i vuggestuen (docx - 17 kb)